Sök:

Sökresultat:

2566 Uppsatser om Luleć tekniska förvaltning - Sida 1 av 172

Den praktiska hanteringen av dagvatten: en studie av tre viktiga aktörer i förvaltningen av vattnet inom Lule Àlvs avrinningsomrÄde

Uppsatsen har syftat till att undersöka den praktiska hanteringen av dagvattenfrÄgor i förhÄllande till den rÀttsliga regleringen av dessa frÄgor, med utgÄngspunkt frÄn tre viktiga aktörer inom Lule Àlvs vattenomrÄde: Vattenmyndigheten i Bottenvikens vattendistrikt, LuleÄ kommun och SSAB TunnplÄt AB. Undersökningen har genomförts genom att vi har intervjuat representanter för respektive aktör och sedan bearbetat materialet för vÄrt syfte. Utöver intervjuerna har vi anvÀnt oss av lagtext, förarbeten, doktrin, rapporter och utredningar frÄn myndigheter samt universitetspublikationer. Resultatet har visat att kunskapen om och medvetenheten kring dagvattenfrÄgor Àr skiftande hos de olika aktörerna, men gemensamt för samtliga aktörer Àr dock dels att de inte ser dagvattenfrÄgorna som nÄgot trÀngande problem att komma till rÀtta med i nulÀget och dels att dagvattenfrÄgorna generellt har lÄg prioritet i de olika verksamheterna. Brister i lagstiftningen tillsammans med en svag nationell styrning samt osÀkerhet kring ansvarsfördelning och befogenheter i vattenförvaltningen, innebÀr att det praktiska genomförandet av ramvattendirektivet försvÄras, samtidigt som hÀnsynen till dagvattenproblematiken och dess inverkan pÄ möjligheterna att nÄ kvalitetskraven för Bottenvikens vattendistrikt Àr praktiskt taget obefintlig idag..

Varför blev en lokal brofrÄga en riksangelÀgenhet?

I och med att BergnÀsbron firade 50 Ärs jubileum i Är 2004, insÄg vi att vÄr kÀnnedom om lokalhistoria inte var den allra bÀsta. Vidare reflekterade vi över att mÄnga LuleÄbor inte kÀnner till de bakomliggande faktorerna som gjorde att det tog mer Àn hundra Är innan en bro kunde byggas över Lule Àlv vid LuleÄ. Ett avgörande skÀl till vÄrt Àmnesval kom fram nÀr vi började intressera oss för GÀddviksbron och dess tillkomst. Det framgick dÄ tydligt att brofrÄgan inte bara handlade om GÀddviksbron utan Àven BergnÀsbron, dÀr dess placering i mÄnga Är skulle komma att debatteras. SÄledes var brofrÄgan en lokal stridsfrÄga, men övergick till att bli en riksangelÀgenhet nÀr lÀnets riksdagsmÀn debatterade frÄgan i kammaren.

AllmÀnhetens informationsbehov före och vid ett eventuellt dammbrott i Lule Àlv

Sannolikheten att ett dammbrott ska intrĂ€ffa i Lule Ă€lv antas vara mycket lĂ„g, men konsekvenserna skulle bli stora om ett sĂ„dant intrĂ€ffar. Syftet med examensarbetet Ă€r att undersöka behovet av information hos boende i Porjus och Boden före och vid ett tĂ€nkbart dammbrott i Lule Ă€lv. FrĂ„gestĂ€llningarna Ă€r: Vill de boende ha information och, om sĂ„, vilken slags information vill de ha före och vid ett eventuellt dammbrott? PĂ„ vilket sĂ€tt vill de boende informeras vid ett dammbrott? Hur Ă€r förtroendet för Vattenfall, kommun, LĂ€nsstyrelsen och media hos de boende? Är det viktigt för de boende vem information kommer frĂ„n före och vid ett eventuellt dammbrott? Hur bedömer de boende riskerna och effekterna av ett dammbrott? Är de boende oroliga för att ett dammbrott ska intrĂ€ffa? Finns det nĂ„gon skillnad mellan könen eller boende pĂ„ respektive ort? ÖverensstĂ€mmer ansvaret hos Vattenfall, LĂ€nsstyrelsen och kommunerna med de boendes uppfattning om vad dessa myndigheters ansvar Ă€r vid ett dammbrott? Ett frĂ„geformulĂ€r skickades ut till slumpmĂ€ssigt utvalda invĂ„nare i Porjus och Boden. Telefonintervjuer genomfördes med representanter för GĂ€llivare, Jokkmokk, Boden och LuleĂ„ kommuner samt Vattenfall Vattenkraft AB.

Riskbaserat provtagningsprogram för mikroorganismer i GÀddviks vattentÀkt

Risk-based sampling program of microorganisms in the water source in northern SwedenAfter several disease outbreaks caused by parasites in the drinking water during the last years, it is more essential than ever to insure that the water supply companies have enough barriers to counteract the presence of microorganisms in the outgoing water. It is also discussed whether climate changes such as increased precipitation can have a connection to the increased cases of parasites in water sources. The water source at GÀddvik is LuleÄ municipality?s largest and provides drinking water to 64 500 of LuleÄ?s 74 000 inhabitants. The investigation of microorganisms in the water source, especially in the Lule River has not been as prioritized as the sampling of chemical parameters.

JÀmstÀlldhetsarbete i Barn- och ungdomsförvaltning : FrÄn politiskt beslut till aktiv praktik

Uppsatsen syftar till att fa? en bild av hur ja?msta?lldhetsarbete implementeras i en offentlig fo?rvaltning, fra?n politiskt beslut i na?mnd och ut i verksamheten. Underso?kningen a?r utfo?rd i en medelstor kommun och den valda fo?rvaltningen a?r Barn- och Ungdomsfo?rvaltningen. Denna fo?rvaltning valdes fo?r att vi anser att det a?r med barnens hja?lp vi kan a?ndra ra?dande normer kring ja?msta?lldhet.

VÄga ny teknik : Om pedagogers anvÀndning avtekniska hjÀlpmedel i undervisningen

Den hÀr uppsatsen handlar om hur tekniska hjÀlpmedel anvÀnds i undervisningen, vad nÀr och hur. Uppsatsen tar Àven upp författares syn pÄ tekniska hjÀlpmedel samt resultaten utifrÄn de observationer vi utfört inom omrÄdet, som redovisas ur en positiv synvinkel. Syftet med uppsatsen Àr att ta reda pÄ om pedagogerna i de observerade klasserna anvÀnder sig av tekniska hjÀlpmedel i undervisningen. Studien Àr kvalitativ och bestÄr av observationer i tre klasser, Äk 1,4 och 5. Resultatet visar att den tekniska anvÀndningen i de observerade klasserna Àr varierad, men den finns dÀr!.

Att komponera sin egen etyd:: En metod för att förbÀttra sin marimbateknik.

Detta Àr ett konstnÀrligt arbete i vilket jag fokuserar pÄ min tekniska utveckling pÄ mitt instrument, marimba. Mitt syfte Àr att undersöka nyttan med att komponera en egen etyd, baserad pÄ tekniska problem jag har stött pÄ i den repertoar jag för tillfÀllet spelar. Mina frÄgestÀllningar Àr: Kan man snabbare övervinna sina tekniska begrÀnsningar genom att bryta ut dem ur den repertoar man spelar och skriva övningar som behandlar problemet ur ett annat perspektiv? Blir jag mer effektiv i min tekniska progression om jag sjÀlv Àr tvungen att identifiera mina tekniska begrÀnsningar? Resultatet blev en etyd som har visat sig vara vÀldigt anvÀndbar för att övervinna de tekniska problemen jag valde att infoga i min etyd..

Tekniska verktygs roll i matematikundervisningen

Tekniska verktygs roll i matematikundervisningen pÄ en gymnasieskola av Andreas Hedberg (2011). Examensarbete vid LuleÄ Tekniska Universitet. Denna studies syfte var att undersöka vilken roll tekniska verktyg har i matematikundervisningen pÄ en gymnasieskola. Undersökningen bestod av en litteraturstudie och en fallstudie med fyra lÀrare som studieobjekt. Fallstudien genomfördes med en observation och en efterföljande intervju.

Dyskalkyli och tekniska verktyg: En kvalitativ intervjustudie

Dagens tekniska verktyg kan fungera som ett smidigt och sjÀlvklart verktyg för eleverna i deras skolarbete. Denna studie ska leda till ökad kunskap för pedagoger angÄende hur tekniska verktyg anvÀnds för dyskalkyliska elever i grundskolans tidigare Är. Denna studie ska Àven belysa pedagogernas Äsikter tekniska verktyg. I denna studie anvÀndes den kvalitativa forskningsintervjun som metod. Intervjupersonerna var tre pedagoger som Àr verksamma inom skolans tidigare Är.

NÀr den nya tekniken knackar pÄ, öppnar kommunen dÄ? : Den kommunala omsorgens förhÄllande till Giraff och tekniska hjÀlpmedel

Syftet Àr att fÄ samt skapa förstÄelse för hur en kommun resonerar inför införskaffandet av tekniska hjÀlpmedel. Köpbeslutsprocessen för B2B utgör den teoretiska grunden. En kvalitativ undersökning i form av semistrukturerade telefonintervjuer genomfördes och totalt intervjuades elva respondenter. Slutsatsen Àr att pÄ nÀmnd- och tjÀnstemannanivÄ finns ett tydligt intresse för ny teknik. Fördröjande faktorer för implementeringen av tekniska hjÀlpmedel Àr snarare personalens skepsis och ej anpassade förhandlingsdirektiv.

Teknik som verktyg : Tekniska lÀshjÀlpmedel, en möjlighet för elever med lÀssvÄrigheter att förbÀttra studieresultatet och att klara skolan pÄ egen hand.

Dagens svenska samhÀlle stÀller stora krav pÄ lÀskunnighet bland sin befolkning. För personer med olika typer av lÀssvÄrigheter innebÀr det problem att tillgodogöra sig skriven text i alla dess former. Hindren kan dock överbryggas med hjÀlp av tekniska lÀshjÀlpmedel.För att ta reda pÄ vilka kompensatoriska tekniska hjÀlpmedel som anvÀnds i den svenska grundskolan och vilka lÀssvÄrigheter eleven har som fÄr tillgÄng till lÀshjÀlpmedel gjordes intervjuer med tre specialpedagoger frÄn tvÄ kommuner. Resultatet visade att det var ett fÄtal lÀshjÀlpmedel av dem som marknaden erbjuder som anvÀnds i det dagliga arbetet i grundskolan. Utnyttjandet av tekniska kompensatoriska lÀshjÀlpmedel Àr i ett inledningsskede.

VĂ€gval

Uppsatsens syfte Àr att ge lÀsaren en uppfattning över problematiken som uppstÄr vid vÄrt nyttjande av jordens rÄvaruresurser. Uppsatsen försöker visa ett par alternativa vÀgar nÀr det gÀller vÄr framtida anvÀndning av resurserna och vilka konsekvenserna av respektive vÀgval kan bli. De vÀgval som uppsatsen behandlar Àr vad som hÀnder om vi gÄr in och reglerar anvÀndningen av rÄvaror och naturresurser mycket hÄrt vilket innebÀr att stora grupper mÀnniskor tappar sin försörjning. Det andra vÀgvalet som tas upp Àr att vi fortsÀtter med en hög konsumtion och dÄ blir problemet att resurserna tar slut snabbare med andra problem som följd sÄsom miljöförstöring och rÄvarubrist..

BIM i förvaltningsskedet

Syftet med den hÀr studien Àr att förbÀttra informationsflödet frÄn projektering och produktion in i förvaltningen. Detta för att vÀcka ett intresse hos förvaltare och för att visa att det finns pengar att spara genom att ta hand om informationen frÄn projekteringen och produktionen.Tidigare studier inom omrÄdet BIM visar att stor fokus lÀggs pÄ projektering och produktion men det Àr ett vÀldigt litet fokus pÄ förvaltningen nÀr man talar om BIM.MÄlet Àr att konkret kunna visa vad informationen Àr vÀrd och att visa vilken information förvaltare anvÀnder och var den finns i byggprocessens skeden före förvaltningen.Rapporten bygger pÄ en litteraturstudie, intervjuer och berÀkningar. Förvaltare har blivit tillfrÄgade vilken information de anvÀnder i förvaltningen och sedan har projektör och entreprenör blivit tillfrÄgad ifall denna information finns att tillgÄ i projekteringen och produktionen. VÀrderingen av informationen har sedan gÄtt till pÄ tvÄ sÀtt. Det ena sÀttet Àr att bedöma kostnaden av att uppdatera information mot kostnaden att ta fram information pÄ nytt.

Teknik : hur arbetar pedagoger med tekniska system i förskolan?

Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ om begreppet ?Tekniska system? tas upp i förskolan. Dessutom undersöks hur förskolorna arbetar med teknik enligt den reviderade lÀroplanen, Lpfö 98.Som metod anvÀndes enkÀter dÀr pedagoger satt i arbetslagsgrupper och besvarade frÄgor. EnkÀten anvÀnds för att fÄ en bÀttre bild av hur Älder, kön, tidigare utbildningar och yrkeserfarenhet förhÄller sig till kunskapen av teknikÀmnet.Undersökningen visar att alla förskolor anvÀnde sig av begreppet tekniska system pÄ ett eller annat sÀtt i samtal med barnen, till exempel vid toalettbesök, samt frÄgor ?vart tar rören vÀgen vidare till reningsverket??Vidare framkommer det att fler fortbildningsdagar och studiebesök Àr önskvÀrt för att pedagogerna ska fÄ en större vetskap om begreppet tekniska system.

Elevers vardagsuppfattningar om tekniska system

Elever ska enligt kursplanerna i teknik fÄ förstÄelse för de tekniska system de möter i sitt dagliga liv. Genom att eleverna fÄr kunskap om teknik i allmÀnhet och tekniska system i synnerhet fÄr de möjlighet att pÄverka sina liv som medborgare i en demokrati. I litteraturen saknas idag studier om elevers uppfattningar om tekniska system. Syftet med detta examensarbete Àr dÀrför att studera vilka vardagsuppfattningar elever har om de tekniska system de möter i vardagen. Studien utgÄr frÄn systemteori vilken ger en möjlighet att utnyttja det gemensamma mönster som kÀnnetecknar analys av system.

1 NĂ€sta sida ->